yandex
Facebook
Sklepmoto46.pl Otomoto Allegro

Motocykl z wózkiem bocznym – retro styl, praktyka i emocje na drodze

27.06.2025
Blog MOTO46 (9)

Motocykl z wózkiem bocznym budzi skojarzenia z dawnymi czasami, kiedy takie zestawy były nie tylko modne, ale i wyjątkowo funkcjonalne. Obecnie wracają do łask – nie tylko jako gratka dla pasjonatów klasyki, ale również jako realna alternatywa dla osób poszukujących nieco innego sposobu przemieszczania się po drogach. Taki pojazd oferuje zupełnie inne wrażenia z jazdy niż tradycyjny motor, a przy odpowiednim przygotowaniu może stać się niezawodnym towarzyszem podróży – również tej z pasażerem lub sporym bagażem.

Motocykl z wózkiem bocznym budzi skojarzenia z dawnymi czasami, kiedy takie zestawy były nie tylko modne, ale i wyjątkowo funkcjonalne. Obecnie wracają do łask – nie tylko jako gratka dla pasjonatów klasyki, ale również jako realna alternatywa dla osób poszukujących nieco innego sposobu przemieszczania się po drogach. Taki pojazd oferuje zupełnie inne wrażenia z jazdy niż tradycyjny motor, a przy odpowiednim przygotowaniu może stać się niezawodnym towarzyszem podróży – również tej z pasażerem lub sporym bagażem.

Motocykl z wózkiem – dla kogo i po co?

Nie każdy motocykl nadaje się do wyposażenia w boczny wózek. Całość konstrukcji musi być odpowiednio wzmocniona, a sam kosz (czyli wózek) dobrze zamocowany i wypoziomowany. Dlatego najlepiej kupić gotowy zestaw, w którym producent zadbał o właściwe dopasowanie podzespołów i rozkład masy.

Takie rozwiązanie poleca się osobom, które:

  • cenią nietuzinkowy wygląd sprzętu,
  • chcą przewozić drugą osobę w wygodniejszych warunkach niż na klasycznym siedzeniu pasażera,
  • podróżują z większą ilością bagażu,
  • mają doświadczenie w prowadzeniu motocykla i szukają nowych wyzwań,
  • z różnych powodów (np. zdrowotnych) nie mogą jeździć samodzielnie, a chcą pozostać aktywni jako pasażerowie.

Jak prowadzi się motocykl z bocznym wózkiem?

Jazda motocyklem z wózkiem bocznym wymaga innego podejścia niż klasyczny motor. Przede wszystkim skręcanie wygląda zupełnie inaczej – zwłaszcza w lewo. Przy większych prędkościach, wózek może się unosić, dlatego kierowcy muszą zachować ostrożność i balansować pojazdem za pomocą ruchów ciała oraz precyzyjnej pracy kierownicą.

Zestaw z koszem nie przechyla się w zakrętach jak zwykły jednoślad, przez co wymaga większego zaangażowania. Co więcej, asymetryczne rozmieszczenie masy sprawia, że napęd i przyczepność zachowują się inaczej w zależności od obciążenia wózka. W przypadku nieprawidłowego ustawienia może dojść do nieprzewidywalnych zachowań na drodze.

Czy potrzebne jest specjalne prawo jazdy?

W Polsce, aby prowadzić motocykl z bocznym wózkiem, wystarczy standardowe prawo jazdy kategorii A. W przypadku niektórych modeli o mniejszej pojemności silnika możliwe jest również prowadzenie pojazdu z kategorią A2 lub nawet B (jeśli motocykl ma pojemność do 125 cm³ i nie przekracza 11 kW, zgodnie z obowiązującymi przepisami).

Warto jednak podkreślić, że mimo braku konieczności zdobywania dodatkowych uprawnień, kierowcy powinni zapoznać się z techniką jazdy takim pojazdem – najlepiej na specjalistycznym szkoleniu lub z pomocą doświadczonego motocyklisty.

Przewożenie pasażera i bagażu

Jedną z największych zalet motocykla z bocznym wózkiem jest możliwość komfortowego przewozu pasażera. Siedzący w koszu pasażer ma do dyspozycji nie tylko wygodne siedzisko, ale często również daszek lub osłonę przed czynnikami atmosferycznymi. To spora przewaga nad klasycznym układem, gdzie druga osoba musi siedzieć bezpośrednio za kierowcą i jest narażona na wiatr czy deszcz.

Wózek można również wykorzystać jako przestrzeń bagażową. W wielu modelach znajdują się schowki, uchwyty na torby, a nawet opcjonalne zamykane kufry. Dzięki temu motocykl z wózkiem bocznym staje się ciekawą opcją dla osób planujących dłuższe wyprawy – zarówno w kraju, jak i za granicą.

Rejestracja i formalności

Kupując motocykl z bocznym wózkiem, należy pamiętać, że rejestracji podlega całość zestawu. W przypadku samodzielnego dołączenia kosza do już zarejestrowanego jednośladu – potrzebna będzie ponowna homologacja i przerejestrowanie pojazdu jako motocykl z wózkiem.

Ważne jest także ubezpieczenie. Towarzystwa ubezpieczeniowe mogą traktować tego typu pojazdy inaczej niż klasyczne jednoślady, dlatego przed zakupem warto sprawdzić, jak wygląda polisa dla takiego zestawu.

Zakup nowego czy używanego zestawu?

Na rynku dostępnych jest sporo motocykli z bocznym wózkiem – zarówno nowych, jak i używanych. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka aspektów:

  • rok produkcji – niektóre starsze pojazdy mogą być problematyczne w kwestii części zamiennych,
  • stan techniczny – szczególnie zawieszenia, mocowania wózka oraz układu napędowego,
  • pochodzenie – modele sprowadzane zza granicy mogą mieć trudności z rejestracją w Polsce, zwłaszcza jeśli pochodzą z krajów o innych standardach homologacyjnych,
  • producent – najlepiej wybierać marki znane z produkcji tego typu zestawów, np. Ural, Dnepr czy niektóre japońskie lub niemieckie konstrukcje.

Czego warto unikać?

Nie wszystkie konstrukcje są bezpieczne. Czasem pasjonaci próbują samodzielnie dołączać boczny wózek do motocykla, który nie został do tego przystosowany. Taki pojazd może być nie tylko trudny w prowadzeniu, ale również niezgodny z przepisami. Pamiętaj, że bezpieczeństwo pasażera i innych uczestników ruchu to sprawa priorytetowa.

Motocykl z bocznym wózkiem w Polsce

Choć nie jest to widok codzienny, na polskich drogach widać coraz więcej takich konstrukcji. Zwłaszcza wiosną i latem – między majem a wrześniem – wzrasta zainteresowanie tego typu pojazdami. Planowane są nawet zloty i wydarzenia poświęcone miłośnikom motocykli z koszem, co może być świetną okazją do wymiany doświadczeń, zakupu części i poznania innych kierowców.

W Polsce rośnie również liczba warsztatów wyspecjalizowanych w naprawach i konserwacji takich zestawów. Dla osób, które nie chcą kupować gotowego pojazdu, możliwe jest także zamówienie wózka na wymiar – dostosowanego do konkretnego modelu motoru.

Podsumowanie

Motocykl z wózkiem bocznym to propozycja nie dla każdego, ale z pewnością dla tych, którzy szukają czegoś więcej niż standardowej jazdy na dwóch kołach. Większa funkcjonalność, nietuzinkowy wygląd, możliwość przewozu pasażera lub bagażu oraz zupełnie inne emocje na drodze to tylko niektóre z zalet takiego rozwiązania.

Jeśli rozważasz zakup takiego pojazdu, pamiętaj, aby dobrze przygotować się do jazdy, poznać jego specyfikę i zadbać o wszystkie kwestie formalne. Dzięki temu Twoja przygoda z bocznym wózkiem będzie nie tylko ciekawa, ale i bezpieczna.

Grupa MOTO46 Autoryzowany dealer marek: Yamaha, Suzuki, Kawasaki, KTM, Yamaha Marine, Suzuki Marine
ul. Kurza 1 i 4, 70-795 Szczecin Kijewo

© 2014 Grupa MOTO46 ®
realizacja: kzolnowski.pl, edycja i dalsze prace: adRespect

Subwencja PFR
dotacja

Odpowiedzią na potrzeby zdrowotne pracowników Moto46 sp.z o.o. jest udział Spółki w projekcie RPZP.06.08.00: Wdrożenie kompleksowych programów zdrowotnych zapobiegającym istotnym problemom zdrowotnym regionu oraz dotyczących chorób negatywnie wpływających na rynek pracy, ułatwiających powroty do pracy, umożliwiających wydłużenie aktywności zawodowej oraz zwiększenie zgłaszalności na badania profilaktyczne.

Celem projektu jest wdrożenie programu eliminowania zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy, poprzez dostosowanie stanowisk pracy w bardziej ergonomiczny sprzęt.

Modernizacja i dostosowanie stanowisk pracy pozwolą na zredukowanie czynników mogących powodować u pracowników dolegliwości zdrowotne związane z układem kostno-mięśniowym, oddechowym, nerwowym, krwionośnym oraz z narządem wzroku.

Całkowita wartość projektu: 234 151,75 PLN

Dofinansowanie projektu z UE: 199 028,98 PLN

Trwa ładowanie

SALON: KURZA 1

Yamaha, Yamaha Marine

Główny nr telefonu:

91 46 000 00

Andrzej - marka: Yamaha

508 46 46 46

Krzysztof - marka: Yamaha

515 46 46 46

Serwis Yamaha

500 46 46 46

Części Yamaha

511 46 46 46

Akcesoria, odzież

519 46 46 46

SALON: KURZA 4

Suzuki, Suzuki Marine, KTM, Kawasaki

Główny nr telefonu:

91 46 000 00

Krzysztof - marki: Suzuki, Kawasaki

517 46 46 46

Ania - marka: KTM

518 46 46 46

Serwis Moto, ATV

500 46 46 46

Serwis Marine

664 46 46 46

Dział Części

511 46 46 46

Ta strona wykorzystuje pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, które wspierają jej funkcjonalność oraz służą do monitorowania sposobu, w jaki korzystasz z naszej witryny internetowej. Aby zapewnić Ci najlepsze doświadczenie użytkownika, prosimy o włączenie określonych plików cookie w ustawieniach i kliknięcie "Akceptuj"

Niezbędne
Funkcjonalne
Statystyczne
Marketing

Pliki cookie to małe pliki tekstowe przechowywane na Twoim komputerze przez strony internetowe, które przeglądasz. Strony internetowe korzystają z plików cookie w celu ułatwienia użytkownikom sprawnej nawigacji i wykonywania określonych funkcji. Pliki cookie, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej, nie wymagają Twojej zgody. Wszystkie inne pliki cookie wymagają zgody przed ustawieniem ich obsługi w przeglądarce. Możesz w każdej chwili zmienić decyzję na temat korzystania z plików cookie na naszej stronie dotyczącej polityki prywatności.