Sprawdź najważniejsze informacje o modelu i nasze wrażenia z jazdy tym świetnym motocyklem typu naked, który okazał się bardzo wszechstronny
Trzecia generacja KTM 1290 Super Duke R pojawiła się na rynku motocykli typu super naked w 2020 roku. Przyniosła ze sobą nową ramę, komponenty zawieszenia oraz zmodernizowany silnik V-Twin o pojemności 1301cc.
Oczywiście utrzymana w pomarańczowym kolorze i nadal świetnie się czuje na jednym kole. KTM zwiększył moc o 3 KM i zmniejszył wagę co poprawiło możliwości manewrowania, doskonale prowadzi się w mieście i można odczuć znacznie większą kontrolę nad maszyną.
Mimo tego trzeba uważać… ponieważ wciąż przyspieszy cię od zera do kary więzienia szybciej, niż powiesz “Czy może być tym razem upomnienie Panie władzo?”.
Lepsze zawieszenie oznacza mniej czasu poświęconego na regulowanie sprężyn w garażu, ponieważ masz dostęp do wielu opcji sztywności za jednym kliknięciem przycisku – co umożliwia łatwe dostosowanie, czy jedziesz do miasta, czy do pracy… wszystko czego potrzebujesz.
Dostępne są trzy standardowe tryby, a jeśli jesteś gotowy zainwestować nieco więcej, masz dostęp do dodatkowych ustawień, w tym inteligentnego trybu „auto”, który dostosowuje tłumienie w zależności od twojego stylu jazdy. Możesz także odblokować funkcję zapobiegającą zapadaniu przedniego zawieszenia podczas hamowania, co pomaga zmniejszyć transfer energii. W tym artykule szczegółowo opowiemy Ci o najważniejszych aspektach tego motocykla i poznasz też naszą ocenę.
- Jazda i hamulce – 1290 Super Duke R EVO
- Silnik – 1290 Super Duke R EVO
- Wyposażenie i elektronika – 1290 Super Duke R EVO
1. Jazda i hamulce – 1290 Super Duke R EVO
Evo lekko przemyka przez zakręty jak o połowę mniejszy Duke, a to dzięki swojemu półaktywnemu zawieszeniu WP Apex i przyczepnym oponom sportowym Bridgestone S22 na drodze. Jest także wyposażony w solidne zaciski Brembo stylema, które chwytają tarcze o średnicy 320 mm bez jakiejkolwiek ingerencji ze strony czułego na przechyły ABS.
Standardowa wersja R ma jednostki WP, które można regulować ręcznie, ale są one dalekie od taniego rozwiązania. Jednak elastyczność nowego motocykla pozwala mu lekko przeskakiwać z zakrętu na zakręt bez wahania.
Evo posiada tryby tłumienia „Komfort”, „Ulica” i „Sport” jako standard, a także możliwość regulacji wstępnego napięcia sprężyny o 20 mm w 10 stopniach po 2 mm. Zakup pakietu „Suspension Pro” odblokuje również opcje „Tor”, „Zaawansowane” i „Auto”. W standardzie, dwa miększe ustawienia sprężyny to wszystko, czego będziesz potrzebować na drodze – oferują trwałe i uczciwe dopasowanie do masy ciała.
Jednak opcja „Auto” to to, co naprawdę robi wrażenie – zmienia sztywność zawieszenia w zależności od agresywności twojego stylu jazdy. Jeśli używasz motocykla zarówno na codziennej jeździe, jak i w weekendowe rozrywki, to automatyczna regulacja jest błogosławieństwem – szybko dostosowując się do bezproblemowego pokonywania dużej liczby kilometrów.
W Efekcie dostajemy motocykl super naked o pojemności około 1,3 litra i masie około 200 kg, który jest równie zabawny i przewidywalny jak motocykl dla początkujących średniej klasy. Nie rozjeżdża się na zakrętach i pewnie przylega do asfaltu podczas przyspieszania – nigdy nie opada na tylnym zawieszeniu ani nie wydaje się być niepewny podczas przyspieszania na drodze.
Motocykl okazuje się być zaskakująco dobry również na dłuższe trasy. Pomimo braku ochrony przed wiatrem i pochylenia jeźdźca nad szerokimi kierownicami. Jest tu kontrola prędkości, wygodne siedzenie, łatwy dostęp do kierownicy, a silnik w wyższym biegu wytwarza minimalne wibracje przez twoje ręce i stopy. To jest jeszcze lepsze z opcjonalną małą szybą, która uporządkowuje przestrzeń między reflektorem a zegarami i znakomicie chroni przed wiatrem ramiona i głowę. To wartościowy dodatek dla każdego właściciela 1290 Super Duke R EVO
2. Silnik – 1290 Super Duke R EVO
Silnik V-Twin o pojemności 1301 ccm pozostał niezmieniony w modelu Evo, ale to nie jest problem. To prawdziwy potwór o mocy 177 KM. Wydaje odgłosy groźnego, dzikiego zwierzęcia nawet na postoju i wystarczy delikatny ruch nadgarstkiem, żeby spragniony asfaltu motocykl rozpędził się agresywnie.
Manewrowanie przepustnicą jest wciągająco dobre, ale nie chodzi tylko o szaleństwa na wysokich prędkościach. Zarówno model R, jak i Evo, oferują trzy mapy przepustnicy jako standard. Możesz nimi sterować za pomocą kolorowego wyświetlacza TFT, a każda z tych map daje inny poziom mocy.
Tryb Sport to najbardziej agresywna opcja, dająca pełne 177 KM i obniżająca kontrolę trakcji, aby umożliwić uniesienie przedniego koła. Tryb Ulica to rozwiązanie pośrednie, które nadaje się do codziennej jazdy i dostarcza pełnej mocy z większą ingerencją elektroniki. Tryb Deszcz ogranicza moc i włącza pełną kontrolę trakcji, aby zapobiec poślizgom na śliskiej nawierzchni. Jeśli jesteś zainteresowany bardziej sportowymi ustawieniami na torze, możesz wybrać opcjonalne dodatki. Według naszego zespołu przełączanie między trybem Ulica a trybem Sport daje najlepsze efekty. Oba te ustawienia mają łagodną i wczesną reakcję na ruch gazu, co pozwala na kontrolowanie motocykla nawet podczas chłodnych poranków. Co ważne, lekko napełniony zbiornik paliwa zapewnił nam wynik 53,4 mpg, co w teorii pozwala na przejechanie ok. 300 km na jednym baku.
Motocykl Evo świetnie sprawdza się również na długich trasach, generując niewielkie wibracje na najwyższym biegu przy stałych prędkościach na autostradzie. To jeszcze bardziej ułatwia elektroniczne tłumienie. Jednak spadając do prędkości 96 km/h, warto wrzucić niższy bieg, żeby uniknąć szarpania. Motocykl jest również przyjazny w obszarze miejskim, choć może wydawać się hałaśliwy przy prędkościach poniżej 3000 obr/min, jeśli utkniesz na zbyt wysokim biegu.
3. Wyposażenie i elektronika – 1290 Super Duke R EVO
KTM 1290 Super Duke R Evo wypchany jest po brzegi zaawansowaną technologią. Oprócz elektronicznie regulowanego zawieszenia, dostępna jest również inteligentna elektronika reagująca na przechyły, kolorowy wyświetlacz TFT, oświetlenie LED w każdym zakątku, potężne hamulce Brembo, wysokiej jakości opony Bridgestone i wiele innych udogodnień.
Jeśli jesteś gotów zapłacić dodatkowo, możesz odblokować jeszcze więcej elektronicznych ustawień, w tym rozszerzone opcje regulacji zawieszenia i przepustnicy, szybkozmieniacze biegów, funkcję podgrzewanych manetek i wiele innych. Możesz również przekształcić ten motocykl jeszcze bardziej, wybierając z listy dostępnych PowerParts, obejmujących bagażniki, sportowe wydechy, dodatkowe naklejki czy nawet podgrzewane siedzenie.