Współczesne motocykle to już nie tylko maszyny oferujące niezapomniane wrażenia z jazdy, ale również zaawansowane technologicznie urządzenia, które zwiększają bezpieczeństwo kierowcy. Zarówno Yamaha, jak i Kawasaki, jako wiodące marki na rynku, wprowadzają coraz więcej systemów wspomagania jazdy, które mają na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków i poprawę komfortu podróżowania.
W artykule przedstawimy kluczowe systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy stosowane w wybranych modelach motocykli tych dwóch marek.
Yamaha – innowacje w służbie bezpieczeństwa
I. Yamaha R1 – Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) i ABS
II. Yamaha Tracer 9 – system kontroli trakcji (TCS)
III. Yamaha Niken – unikalna technologia Leaning Multi-Wheel (LMW)
Kawasaki – bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
I. Kawasaki Ninja H2 – Bosch IMU i kontrola trakcji (KTRC)
II. Kawasaki Versys 1000 – Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System (KIBS)
III. Kawasaki Z H2 – Launch Control i Wheelie Control
Yamaha – innowacje w służbie bezpieczeństwa
Yamaha od lat konsekwentnie wdraża innowacyjne technologie w swoich motocyklach, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo zarówno na długich trasach, jak i w codziennej jeździe miejskiej. Oto najważniejsze systemy bezpieczeństwa stosowane w wybranych modelach.
I. Yamaha R1 – Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) i ABS
Yamaha YZF-R1, będący flagowym sportowym modelem marki, korzysta z zaawansowanego systemu Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), który pozwala na precyzyjne sterowanie przepustnicą. System ten zapewnia błyskawiczną reakcję motocykla na ruch manetki, co jest szczególnie ważne podczas dynamicznej jazdy. Oprócz tego, R1 wyposażona jest w system ABS, który monitoruje i reguluje siłę hamowania, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo podczas nagłych zatrzymań, zwłaszcza na śliskich nawierzchniach.
II. Yamaha Tracer 9 – system kontroli trakcji (TCS)
Yamaha Tracer 9, będący jednym z popularniejszych modeli turystycznych, posiada system TCS (Traction Control System), który zapobiega poślizgowi tylnego koła. Jest to szczególnie przydatne w trudnych warunkach drogowych, takich jak mokra nawierzchnia lub szutrowe drogi. System monitoruje różnicę prędkości między przednim a tylnym kołem i automatycznie dostosowuje moc silnika, aby zapobiec utracie przyczepności.
III. Yamaha Niken – unikalna technologia Leaning Multi-Wheel (LMW)
Yamaha Niken to wyjątkowy trójkołowy motocykl, który dzięki technologii Leaning Multi-Wheel (LMW) oferuje niezrównaną stabilność na zakrętach. System ten pozwala motocykliście na bardziej precyzyjne pokonywanie zakrętów, bez obawy o utratę równowagi. Dzięki dwóm przednim kołom, Niken zapewnia lepszą przyczepność i pewniejsze prowadzenie w porównaniu do tradycyjnych motocykli.
Kawasaki – bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
Kawasaki, znana ze swoich dynamicznych i sportowych motocykli, również intensywnie rozwija technologie wspomagające bezpieczeństwo kierowcy. Modele tej marki są wyposażone w szereg systemów mających na celu ochronę motocyklisty w różnych warunkach drogowych.
I. Kawasaki Ninja H2 – Bosch IMU i kontrola trakcji (KTRC)
Kawasaki Ninja H2, będąca jednym z najpotężniejszych motocykli na rynku, wykorzystuje zaawansowaną jednostkę inercyjną Bosch IMU (Inertial Measurement Unit), która monitoruje pozycję motocykla w przestrzeni, analizując takie parametry jak kąt nachylenia i przyspieszenie. System ten współpracuje z Kawasaki Traction Control (KTRC), aby zapobiec poślizgowi kół i utracie kontroli podczas przyspieszania. KTRC ma kilka poziomów regulacji, co pozwala dostosować działanie systemu do preferencji kierowcy i warunków jazdy.
II. Kawasaki Versys 1000 – Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System (KIBS)
Kawasaki Versys 1000 to model zaprojektowany z myślą o dalekich podróżach, który oferuje komfort i bezpieczeństwo dzięki systemowi KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System). Ten zaawansowany system ABS monitoruje ciśnienie w układzie hamulcowym oraz prędkość kół, aby zapewnić optymalne hamowanie bez ryzyka blokady kół, co jest kluczowe podczas nagłego hamowania na trudnych nawierzchniach.
III. Kawasaki Z H2 – Launch Control i Wheelie Control
Kawasaki Z H2, jako jeden z najbardziej agresywnych nakedów na rynku, został wyposażony w system Launch Control, który umożliwia maksymalnie efektywne przyspieszenie z miejsca, eliminując poślizg kół i unoszenie przedniego koła. Dodatkowo, Wheelie Control monitoruje pozycję motocykla i zapobiega niekontrolowanemu unoszeniu się przedniego koła, co jest szczególnie ważne przy dynamicznej jeździe.
Zarówno Yamaha, jak i Kawasaki stawiają na zaawansowane technologie, które zwiększają bezpieczeństwo motocyklistów. Systemy takie jak kontrola trakcji, ABS, czy inteligentne jednostki inercyjne stają się standardem w nowoczesnych motocyklach, dzięki czemu jazda staje się nie tylko przyjemniejsza, ale i bezpieczniejsza. Modele takie jak Yamaha R1 czy Kawasaki Ninja H2 pokazują, że nawet w maszynach o ogromnej mocy, technologia może znacząco podnieść poziom bezpieczeństwa i kontroli.