Facebook
Sklepmoto46.pl Otomoto Allegro

Co na pierwszy motocykl?

13.04.2017
Zrzut ekranu 2017-04-13 o 10.56.25

Z racji dużej ilości zapytań zarówno w wiadomościach na Facebooku jak i w naszych salonach, postanowiliśmy wszystkim odpowiedzieć na pytanie- Jak dobrać motocykl dla początkującego?

Pierwsze pytanie, które należy zadać, to czy posiadamy prawo jazdy i jakiego rodzaju. Może przypomne jakie mamy opcje. Pierwszą, jest prawo jazdy kategorii AM (stara karta motorowerowa), które można uzyskać w wieku 14 lat i pozwalają nam one na kierowanie pojazdem o pojemności do 50cm3 i z konstrukcyjnie ograniczoną prędkością do 45km/h. Kolejną możliwością jest kategoria A1 którą można uzyskać w wieku 16 lat i jest ona równoważna pod względem prowadzonych jednośladów do kategorii B, co upoważnia nas do prowadzenia pojazdów o pojemności, która nie przekracza 125cm3 i mocy nie większej niż 11kW. Kategorie A2 możemy uzyskać w wieku 18 lat i prowadzić pojazdy o mocy do 35kW. Ostatnią i najbardziej pożądaną kategorią, która pozwala na prowadzenie wszystkich jednośladów od wieku 24 lat, lub po 2 latach posiadania kategorii A2- jest kategoria A.

Na potrzeby tego artykułu rozważymy dwa najczęściej spotykane przypadki, czyli osoba która posiada prawa jazdy kategori B/A1 oraz osobę, która posiada kategorie A.

W pierwszym przypadku nie musimy martwić się o to, że motocykl będzie za mocny, lub za ciężki, bo pojemności do 125cm3 są przystosowane dla osób początkujących. Na co w takim razie możemy zwrócić uwagę?

Warto zacząć swoje rozważenia od tego, do czego tak na prawdę jednoślad będzie nam potrzebny.

Jeżeli odpowiedzią jest poruszanie się po mieście, unikanie korków, bądź szybki wypad nad jezioro za miastem, to może warto zastanowić się nad skuterem o pojemności 125 cm3. Skuter daje nam większość atutów motocykla, a dodatkowo zapewnia większą wygodę oraz pojemność bagażowa, w której możemy schować kask, bądź zakupy z hipermarketu. Niezaprzeczalnym atutem skutera jest również „swoboda w nogach”. Nie musimy się przejmować, gdy musimy gdzieś pojechać w garniturze, ani obawiać o porysowanie nowych butów przy zmianie biegów.

Jeżeli zdecydujemy się na rozpoczęcie przygody na motocyklu z manualną skrzynią biegów, mamy do dyspozycji kilka możliwości. Najtańszą z rozsądnych opcji jest Yamaha YBR125. Jeżeli jednak chcielibyśmy wyróżniać się z tłumu możemy to zrobić na następujących typach „nadwozia”:

Klikając na zdjęcie uzyskacie więcej informacji na temat modelu.

Street/Naked: 

Enduro:

         

Sport:

 

Nie rozpisując się dalej na temat 125-tek, wszystkie wyżej wymienione motocykle mają podobne osiągi  i dane techniczne. Różnią się przeznaczeniem. Należy jednak pamiętać, że dopiero po pierwszym, lub po kilku pierwszych sezonach, gdy poznamy techniki prowadzenia i zapoznamy się z motocyklem, bedziemy w stanie stwierdzić, co tak na prawdę nas rajcuje i często zdarza się, że nasz drugi, czy trzeci nabytek przeznaczony jest do zupełnie innych „zadań”. Osobiście poleciłbym ktm, ze względu na zwartą budowę, czytelny duży wyświetlacz oraz największą tylną oponę- w tej klasie.

Jeżeli jednak posiadamy prawo jady wyższej kategorii, stoimy przed nieco innym wyzwaniem.

Tutaj należy przede wszystkim brać pod uwagę zdrowy rozsądek i ewentualne doświadczenie w poruszaniu się w „miejskiej dżungli”. Jeżeli maszyna o pojemności 1000cm3 na pierwszy motocykl to zły pomysł- to dodajac do tego naukę przepisów i zachowań na drodze- to takie połączenie może skończyć się źle. Polecałbym raczej pojemności 250-600, z naciskiem na początkowe wartości.

Odpuściłbym raczej jednoślady typu choper, ponieważ wiążą się one z dużą masą i trudnością w manewrowaniu. Pierwszy motocykl powinien być łatwy w prowadzeniu i „wybaczać” nam małe błędy.

Tutaj również mamy do dyspozycji kilka możliwości, tak jak zostało to opisane wyżej. Budowa typu naked, daje nam dużą „interakcje” z otoczeniem, ponieważ nie ochraniają nas owiewki. Możemy się dzieki temu oswoić z podmuchami powietrza, podczas wymijania innych pojazdów oraz pozwala nam to, na lepsze wyczucie prędkości.

W proponowanych przez nas pojemnościach możemy polecić maszyny takie jak: Yamahe R3, Yamahe mt-03 lub Suzuki GSX 250R.

 

 

Jeżeli jednak czujemy się na siłach i chcemy zacząć „z grubej rury” wchodząc w obszar 700, możemy zaproponować: Suzuki GSX-S750, Yamaha mt-07, Ducati Monster797, Yamaha R6, Kawasaki Ninja 650, czy ktm Duke 690- przy tym ostatnim jednak bym uważał, gdyż jeden cylinder, przy takiej pojemności może nas szybko wystrzelić na tylne koło.

Wartym rozważenia jest nasz wzrost oraz budowa ciała. Zawsze polecam „dosiąść” daną maszynę i sprawdzić jak wygląda pozycja naszego kręgosłupa oraz odległość nóg do ziemi. Idealnym miejscem do tego jest multisalon motocyklowy, taki jak Moto46, gdzie możemy zobaczyć i porównać wszystkie interesujące nas modele, a nawet zabrać motocykl na jazdę testową- nie przejmujcie się, że to Wasz pierwszy motor- każdy zasługuje na sprawdzenie możliwości swojej przyszłej maszyny.

Pamiętajcie, że sam zakup jednośladu, to nie wszystko. Podstawowym i wymuszonym przez prawo elementem wyposażenia motocyklisty jest kask, ale sam kask nie ochroni nas podczas wypadku. Warto zakupić również odpowiednie buty, rękawiczki oraz kurtkę. Niestety często na ulicach możemy zobaczyć młodych chłopaków na „litrach”, w tramkach i krótkim rękawku. Wszystko dobrze, dopóki nie przyjdzie do sprawdzenia, co jest odporniejsze… asfalt, czy skóra na łokciach, kolanach i tyłku, bo te kończyny najczęściej obrywają.

Podsumowując, najważniejszą rzeczą przy wyborze motocykla jest zdrowy rozsądek. Jeżeli będziemy go mieć, to kierował bym się tym co nam się po prostu podoba. Każda marka i typ motocykla ma swoje zalety i wady, ale ważne żeby czuć się na nim dobrze.

Na zakończenie dodam, że motocykl moim zdaniem powinien nam się po prostu podobać i sprawiać nam frajdę. Dopiero w drugiej kolejności patrzył bym na jego „użyteczność”- to nie samochód rodzinny. 🙂

Zapraszamy również do naszej wypożyczalni. Jeżeli zdecydujesz się na zakup motocykla, zwrócimy Ci koszty wynajmu!

 

powodzenia i szerokości!

Grupa MOTO46 Autoryzowany dealer marek: Yamaha, Suzuki, Kawasaki, KTM, Yamaha Marine, Suzuki Marine
ul. Kurza 1 i 4, 70-795 Szczecin Kijewo

© 2014 Grupa MOTO46 ®
realizacja: kzolnowski.pl, edycja i dalsze prace: adRespect

Subwencja PFR

Odpowiedzią na potrzeby zdrowotne pracowników Moto46 sp.z o.o. jest udział Spółki w projekcie RPZP.06.08.00: Wdrożenie kompleksowych programów zdrowotnych zapobiegającym istotnym problemom zdrowotnym regionu oraz dotyczących chorób negatywnie wpływających na rynek pracy, ułatwiających powroty do pracy, umożliwiających wydłużenie aktywności zawodowej oraz zwiększenie zgłaszalności na badania profilaktyczne.

Celem projektu jest wdrożenie programu eliminowania zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy, poprzez dostosowanie stanowisk pracy w bardziej ergonomiczny sprzęt.

Modernizacja i dostosowanie stanowisk pracy pozwolą na zredukowanie czynników mogących powodować u pracowników dolegliwości zdrowotne związane z układem kostno-mięśniowym, oddechowym, nerwowym, krwionośnym oraz z narządem wzroku.

Całkowita wartość projektu: 234 151,75 PLN

Dofinansowanie projektu z UE: 199 028,98 PLN

Trwa ładowanie

SALON: KURZA 1

Yamaha, Yamaha Marine

Główny nr telefonu:

91 46 000 00

Andrzej - marka: Yamaha

508 46 46 46

Krzysztof - marka: Yamaha

515 46 46 46

Serwis Yamaha

500 46 46 46

Części Yamaha

511 46 46 46

Akcesoria, odzież

519 46 46 46

SALON: KURZA 4

Suzuki, Suzuki Marine, KTM, Kawasaki

Główny nr telefonu:

91 46 000 00

Krzysztof - marki: Suzuki, Kawasaki

517 46 46 46

Ania - marka: KTM

518 46 46 46

Serwis Moto, ATV

500 46 46 46

Serwis Marine

664 46 46 46

Dział Części

511 46 46 46